METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME  (80171 defa okundu)

Sancar Özer

  • Üye
  • *
  • İleti: 825
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #75 : 10 Mart 2011, 22:49:05 »
Bir karıştırayım bakayım bekir usta, ekstra birşey bulabilecek miyim? Bildiğim kadarıyla kalıpla kabartma tamamen kaybolmuş bir yöntem değil, pirincin değil ama bakırın üzerine benzer bir yolla çalışıldığını görmüştüm. Anadolu'daki (gümüş, pirinç, bakır v.s) geleneksel maden işlemecileri kullanıyor zannederim halen.
"Hoşça bak zatına ki zübde-i alemsin sen
 Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen "

Şeyh Galip

Süleyman KABLAN

  • Üye
  • *
  • İleti: 32
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #76 : 11 Mart 2011, 23:45:02 »
Arkadaşlar. Bahsettiğiniz ahşap kalıp ile bu iş kesinlikle olamaz. Nedenlerini sıralamak uzun sürer ancak bu kalıp Tokat ta halen  yazma ve sofra bezlerine desen uygulamakta kullanılan bir kalıptır. Bir nevi boya transtferi yapar. Ancak tamamen demir olsa ve çıkıntıları bu kadar derin olmassa gümüş veya altını şekillendirmek mümkün olabilir. Saygılar...

Sancar Özer

  • Üye
  • *
  • İleti: 825
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #77 : 12 Mart 2011, 01:10:18 »
Peki Süleyman usta, yumuşak madenlerin(pirinç bakır gibi) işlenmesinde kalıp hiç mi kullanılmıyor yoksa daha değişik bir çeşit bir kalıp mı kullanılıyor? Zira bakırcıların düz satıhları süslerken resimekini andıran kalıplar kullandığını görmüştüm; levhayı kalıbın üstüne koyup özel bir çekiçle döverek kabartma deseni kabaca çıkartıyorlardı; lakin kalıp ahşap mı idi başka bir malzemeden mi idi bilemiyorum. Bu konuda bilgi verebilirseniz sevinirim :)
"Hoşça bak zatına ki zübde-i alemsin sen
 Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen "

Şeyh Galip

Kayahan Horoz

  • Moderatör
  • Üye
  • *****
  • İleti: 228
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #78 : 12 Mart 2011, 14:53:51 »
Kabartma-çökertme işlerinde kalıp kullanılmış olabilir, ancak ben de Süleyman Bey'e katılıyorum; Mergup Bey'in fotoğrafını gönderdiği tahta kalıp, takip eden fotoğraflarda görülen tekniğe uygun değil bence de.

Dahası, Mergup Bey'in ikinci grup olarak gönderdiği dört fotoğraftan ilk ikisinde görülen tekniğin kabartma-çökertme değil de, kalıba döküm olduğu düşüncesindeyim.  Tabii, fotoğraflardan kesin bir yargıya varmak mümkün değil, ama bir "seri imalat yöntemi" olarak kalıba dökümün kullanılmış olması da gayet akla yakın bence.



Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #79 : 12 Mart 2011, 16:39:23 »
Kabartma-çökertme işlerinde kalıp kullanılmış olabilir, ancak ben de Süleyman Bey'e katılıyorum; Mergup Bey'in fotoğrafını gönderdiği tahta kalıp, takip eden fotoğraflarda görülen tekniğe uygun değil bence de.

Dahası, Mergup Bey'in ikinci grup olarak gönderdiği dört fotoğraftan ilk ikisinde görülen tekniğin kabartma-çökertme değil de, kalıba döküm olduğu düşüncesindeyim.  Tabii, fotoğraflardan kesin bir yargıya varmak mümkün değil, ama bir "seri imalat yöntemi" olarak kalıba dökümün kullanılmış olması da gayet akla yakın bence.




Merhabalar Kayahan bey,

Evet ikinci Gurubdaki Parcalari " Kalip" Örnegine yakin diye ve tanitmasi kolay anlasilsin amacli koydum. Sizinde dogru görüp, Söz ettiginiz gibi bunlar kalip döküm parcalar. Bunlari bir "kalip" ile cikarmak bencede Sölz konusu olamaz... :D
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #80 : 12 Mart 2011, 21:26:29 »
Kabartma   çökertme  veya  kakma  da  denilen  bu  sanat  için    uygulama   yöntemlerini   kendince  araştıran biri olarak , bir iki tecrübemi  paylaşmak istiyorum  izninizle  :)
Öncelikle   Mergup  bey  ben   fotoğraflardaki   kemer  tokalarının  hiçbirinin   döküm  tekniğiyle  yapıldığını  sanmıyorum .  Arka  yüz  fotoğraflarında , öndekinin   negatifi  desen görüntüsü   bu  netlikte   ,  kum döküm  tekniğinde  oluşmaz .
 Aşamalarını fotoğrafladığım  deneme  parçamda ise  arka yüz     fotoğraftakine  tıpatıp  benzer  şekilde  oluştu . Bu nedenle   fotoğraflardaki  tekniğin  , kalıpla  veya elde  , ama  çekiç  ve  baskı kalemleri  kullanarak  yapıldığına   inanıyorum .
İlk   fotoğraftaki  kalıp  bütünüyle  ahşap ise  bu  amaçla kullanılması  bence de  mümkün  değil  tabii .
Ama  önceki  mesajımda da  sözettiğim  , gümüşle  temes  edecek ve  şekillendirecek erkek   parçalar çivi  başı  gibi  şekillendirilip sert  ahşaba  çakılır ise ,  elde   kakmaya  kılavuzluk  edebilecek bir  alçak  kabartma görece  hafif  bir  baskı ile  elde  edilebilir  gibi  geliyor  bana . Daha sonra da  bu hafif  izler kurşun  üzerinde  baskı kalemleriyle   derinleştirilip   son  şekil  verilebilir .
Bunlar  kişisel  tahminlerim  elbette   , hiçbiri  kesin bilgiye  dayanmıyor . Yine de  deneme  - yanılma  ile   yürürken   belki   bir ucundan   işe  yarar  diye  düşündüm .
 
« Son Düzenleme: 12 Mart 2011, 21:40:32 Gönderen: Bekir Çankırı »
"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

Süleyman KABLAN

  • Üye
  • *
  • İleti: 32
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #81 : 12 Mart 2011, 21:53:54 »
picture 2 deki resim ile picture 3 deki arka kısmı gösterir resmi incelediğimde vardığım kanaat kesinlikle metal bir kalıp üzerinde gümüş veya altının istenilen kalınlıkta astar olarak dövülmesi sonucu yapılmış olduğunu söyleyebilirim. Bazı kabartma yada iki boyutlu diyebileceğimiz eserlerin ise özellikle altında (çok yumuşak olması nedeniyle) dişi li erkekli pirinçten kalıplar kullanıldığını gördüm.


Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #82 : 12 Mart 2011, 22:10:57 »
Sınanmış   bilgi  olarak  yaptığınız   katkı , bizlerin  deneme  yada  tahmin bilgilerimizden   çok daha  özel  ve  önemli  Süleyman  bey .
Böyle  katkılarla  dağarcığımız   büyüdükçe  de  hep birlikte  daha  hızlı  gelişeceğiz . Teşekkürler .
"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

Sancar Özer

  • Üye
  • *
  • İleti: 825
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #83 : 13 Mart 2011, 00:42:21 »
Gerçekten bilgilendirici bir tartışma oluyor. Bu minvalde konuyla lakalı bişr soru dah sormak isterim: Bakırcılıkla ilintili olarak "nakış çekici" diye özel bir çekiç adı kulağıma çalınmıştı. Merakımı celbeden bu güzel terim için internette pek birşey bulamadım lakin bakırcı+çekiç diye arattığımda çoğunlukla pekçok farklı çekiç türü(ahşap tokmaklar dahil) ile dövöme yapan usta resimleri buldum. Burda dikkatimi çeken Uygur duvar resimlerinde, Osmanlı minyatürlerinde ve en son yine çağdaş bir Türkistanlı bıçakçı fotoğrafında rastgeldiğim japonlarda da görülen ve maalesef bizde japon demirci çekici diye tanınan) çokgen formlu uca doğru daralan tek taraflı çekicin de sıklıkla görülmesi idi. Bu merakımı celbetti. Acaba nakış çekici bu çekiç midir? Yahut değilse adı nedir? Ecdadımızın taa Uygurlardan beri bıçakçılıkta kullandıkları çekiçle bu çekiç aynı mıdır? Bu konularda beni bilgisi olanlar beni aydınlatabilirse çok sevinirim. Hiç olmasa Türk demirciliğine özgü bir terim daha öğrenmiş oluruz ki bu da az şey değil.
"Hoşça bak zatına ki zübde-i alemsin sen
 Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen "

Şeyh Galip

Kayahan Horoz

  • Moderatör
  • Üye
  • *****
  • İleti: 228
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #84 : 13 Mart 2011, 08:25:51 »
Nakış çekici çok hafif bir çekiç olsa gerektir Sancar Bey, ancak bu konuda benim bir bilgim yok.

Süleyman Bey, verdiğiniz bilgi sınanmış mıdır?  Siz böyle bir çalışmayı yakpare kalıp kullanarak yaptınız mı, yahut yapılışını izlediniz mi?  Bu konuda bize öğretebilecekleriniz gerçekten de işlerimizi çok kolaylaştırırdı...

Bekir Bey, bu fotoğraflarda görülen bezemelerin kalıba döküm yöntemiyle yapılamayacağını söylemiyorsunuz herhalde?  Kum kalıbın yegane döküm yöntemi olmadığı malum...

Bir de, bu başlıkta ele aldığımız tekniğe "kabartma-çökertme" demeye devam edelim, zira "kakma" tamamen farklı bir tekniğin adı.

Süleyman KABLAN

  • Üye
  • *
  • İleti: 32
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #85 : 13 Mart 2011, 13:35:12 »
Bir sürü yazı yazdım ama fotoların 128 kb geçmesi nedeniyle göndermeden sonra uyarı verdi ve tabiki göndermedi. Yazdıkalarımıda kaybettim. Bu daha öncede başıma geldi. Benim ayarlardamı bir sıkıntı var yoksa bendemi?

Yaptığım bir gümüşü ekliyorum arkadaşlar. Arka görüntüsünde çelik kalıp içerisine giren kısımlar görüyorsunuz. Ön resimde ise kalıpta dövüldükten sonra çelik kalemler ile tekrar oyulan kısımların yarısını kırmızı noktalar ile belirginleştirdim. Buralar daha sonra savat yapılacak kısımlardır.

Kum dökümde ince parçaları dökmek mümkün değildir. Dökülse bile kesinlikle hatalı olur. Gelişen teknoloji ile bu mümkün ancak ondada sıkıntılar olmakta. Şöyleki döküm yapılan parçalar daha kırılgan olmakta. Ancak astardan (Levha) elle döverek, ezerek yapılan bir parça daha mukavemetli olmakta. Takılarda problem olmaz ancak bir kılıç, kama, yatağan türü kuvvet gerektiren bir sap yapmada bu önemli olacaktır. buradaki kıstas sapın ince ve sağlam olması. 1mm kalınlığında değilde 3mm kalınlığında bir sap yaparsanız bu dökümle hal olur ancak hem gümüş fiyatı hem sapın ağırlığı çok artar. fiyatı problem olmasa bile ağırlığı kullanıcı açısından problem olacaktır. Gerçi savaşada gitmeyeceğiz ama amaç eskiyi birebir yapmak ise bu husulara dikkat etmeliyiz kanımca.


Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #86 : 13 Mart 2011, 15:58:59 »
Çok  faydalı ve  eğitici  bir  tartışma  oluyor  gerçekten de  arkadaşlar  -^b .
Böylesi  seviyeli , bilgi  alışverişi amaçlanan  tartışmalarla  herbirimiz  eksiklerimizi hızla tamamlayıp doğru bilgilerle  donanıyoruz .    Ne güzel    :D.

  Kayahan bey  , döneminde  uygulanan  tekniğin  kum kalıba   döküm olduğunu  düşünüyorum . ( metal kalıba   hidrolik basınç marifetiyle  basılan  sıvı  metalin modern  sanayi toplumlarınca  geliştirilen  daha  yeni  bir  yöntem  olduğunu da  düşünerek ) , kuma  döküm yönteminde de  sıvı  metalin , kalıbın  her yerine  rahatça yürüyebilmesi  için  parça  et  kalınlığı   daha  kalın tutulur.
Ve  yine  sıvı metalin  kalıp içinde  yürüme  hızını  azaltacak girinti  çıkıntıların , parçada görünmeyecek   arka  yüz  düzeltilerek  en aza  indirilip, sakat parça oranının azaltılması  uygulaması , bugün de   dökümcülükte  uygulanan  standart  yöntemdir .     Kemer  tokalarının  arka  yüzlerinde  görülen  desenler yüzünden  bende  döküm  yönteminin kullanılmadığı  fikrini  taşıyorum .
Tabii ki o  dönemde uygulanan döküm yöntemlerini de   kabartma  - çökertme  sanatını da   her  yönüyle  bilmediğimi   ,  bugün sahip olduğum  teknik  bilgilere  dayanarak    tahmin  hakkımı  :D  kullandığımı  tekrarlamalıyım .

Süleyman  beyin eklediği  fotoğraflar ve  bilgilerle  de   bence  kabartma -  çökertme  sanatında  artık  yöntem   tam olarak belli.  Bizler , daha çok  uygulama ile  yöntemi  daha iyi  anlayıp , olabilirse de  geliştirebiliriz  bence .
« Son Düzenleme: 13 Mart 2011, 18:50:25 Gönderen: Bekir Çankırı »
"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

Kayahan Horoz

  • Moderatör
  • Üye
  • *****
  • İleti: 228
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #87 : 14 Mart 2011, 10:39:58 »
Ben de çok teşekkür ederim Süleyman Bey, Bekir Bey; çok değerli bilgiler bunlar.   -^b

Süleyman Bey, yükleyeceğiniz resimleri 128KB'a indirebileceğiniz yardımcı programlardan kullanabilirsiniz, ben öyle yapıyorum.  Bir de, uzun mesaj yazacağım zaman, mesajımı "Notepad" gibi bir editör ortamında hazırlıyorum ki, bilgisayar tıkanmalarında yahut elektrik kesilmelerinde yazdıklarımı kaybetmeyeyim.  Naçizane, tavsiyemdir.   ;)

Süleyman Bey'in son mesajında gönderdiği fotoğraflardaki arka görüntüye bakınca, Mergup Bey'in fotoğrafını gönderdiği ürünün kalıpla yapılmadığı düşüncesi uyandı bende.  Zira o fotoğraflarda arka görüntüdeki desen hatları çok daha belirgin.  Şayet tek erkek kalıp kullanıldığında elde edilen arka görüntü Süleyman Bey'in gönderdiği fotoğraftaki gibiyse, bence Mergup Bey'in gönderdiği resimdeki süslemeler tek erkek kalıpla değil, doğrudan kalem (?) ile oluşturulmuş gibi.

Bu arada, şu "erkekli-dişili kalıp" konusunu kurcalamaya devam edeceğim ya, önce nedenini açıklayayım:  Kabartma-çökertme yapılacak levhayı tek erkek (ya da tek dişi) kalıp kullanarak diğer yüzünden çekiçleme ile desen oluşturmak, seri üretim mantığına uygun bir yöntem değil.  Bu yöntemle yapılan üretim hala bir el işçiliği gerektirir, sonuçta ortaya çıkan ürünün kalitesi de hala çekici sallayan elin maharetine bağlıdır.

Öte yandan, erkekli-dişili metal bir kalıp kullanılsa ve desen oluşturulacak levha bu iki kalıbın arasında sıkıştırılsa, bunun için bir el melekesine gerek olmayacağından, bu yöntem seri üretime de uygun olacaktır.

Ne dersiniz?


Süleyman KABLAN

  • Üye
  • *
  • İleti: 32
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #88 : 14 Mart 2011, 20:24:30 »
Kayahan Bey Bilgisayar yardımından dolayı öncelikle teşekkürler.

Yanlış biliyorsam düzeltin lütfen.(Kesin bildiğim bir konuda dahi çoğu zaman çok iddalı olmam. Muhakkak yanıldığım yada daha iyi bilen tecrübe eden vardır düşüncesiyle)

Kalem işinin ne olduğunda anlaşalım önce. Kalem işi Hakkaklıktan gelir ve bir levhanın üzerine bir motifin kazınarak işlenmesi temeline dayanır. Dolayısyla kalem işi olan bir levhanın arkasında hiç bir zaman kabartı göremezsiniz.

Mergup Beyin gönderdiği resimlerden 2 ve 3 den bahsediyorsak şayet bunlar benim yaptığım yöntemle yani dişi kalıp üzerine ezilerek (dövmede olabilir erkek kalıpta) oluşturulmuş şekillerdir. Burada fark dişi kalıbın dişiliklerinin ( :-[) derinliği ve kullanılan gümüşün kalınlığıdır. 1mm derinliğinde bir dişi kalıpta 1mm kalınlığında bir gümüş ile 0.5mm kalınlığında gümüş arasında muhakkak fark olacaktır.

Şöyleki kendi yaptığım kalıplarda aleminyum folyo ile bir baskı yaparsam estetik çak daha farklı ve güzel olmakta. Ekstra bir işciliğe gerek kalmadan motifler çıkmakta. Fakat 1 mm kalınlığında gümüş ile aynı kalıbı kullandığımda hem kalın hem sert olması sebebiyle kalıpta tam oturmamakta dövme sonrası motiflerin belirgileştiği yerlere tekrar çelik kalemler ile emek sarfetmekteyim.

Seri üretim açısından olaya bakarsanız evet haklısınız.  Profesyonel bir kalıpçıya bir dünya para verir istediğiniz motifi oluşturup çok güzel eserler ortaya çıkarabilirsiniz. Bunu yatırım yapmak isteyen bir kişi gayet güzel ve kolay bir şekilde yapabilir. Ama benim gibi, bu işin sevdalıları için el sanatı hatalı bile olsa tercih sebebidir. Belki geri kafa diyeceksiniz ama benim nacizane düşüncem;  amacımız eskiyi yapmak, yaşatmak ise mümkün mertebe onlar gibi emek harcayarak ve daha önemlisi kendimizden bir şeyler katmadan eskiyi bire bir yapmaya çalışmalıyız. Bir nevi kopyacılık yapmalıyız. Yoksa oturur çok güzel ve enteresan bir kılıç yada bıçak yaptığımızda ne kadar kıymeti olabilir. Bunun karşısında bir yatağan yapmak için neden bu kadar uğraşalım. döner bıçağına bir kavis ver olsun bitsin değilmi. ;D Ama işin detayına girince illa eski ölçülere yakın olsun, eski malzelere yakın olsun yok karbon oranı yok bilmem neyi diye uğraşmak çok çok zahmetli işlere girmek ...

neyse konuyu dağıtmaya hatta saçmalamaya başladım. affola

Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #89 : 14 Mart 2011, 21:54:24 »
Bu  konuda  başlık açıp  , ilk mesajımda da   tarihi  örneklerin fotoğraflarından  yola çıkıp  el yordamı ve  içgüdü ile , yani  sıfır  teknik bilgi ile  başladığımı  yazmış ve birkaç  acemi  denememinde fotoğraflarını paylaşmıştım  .
Gerçekten çok büyük mutlulukla  söyleyebilirim ki , başladığım noktaya göre  bugün  ben  ve  konuyu izleyen tüm dostlarımız , bu sanatın  bütünü hakkında  teknik uygulamalar da dahil olmak üzere çok daha fazla bilgi sahibiyiz .
Bu da  eminim  hepimizin  hoşnut olduğu  doğru bilgi edinme  amaçlı , sağlıklı  tartışma  ortamımız  ve  katkıda bulunan   dostlarımız sayesindedir  . Bu yüzden  ve de buna  dayanarak :
   Süleyman   bey  ve konuya ilgi duyan bütün  dostlarımız lütfen  konuyu  böylesi  katkılarla dağıtmaya  ve saçmalamaya daha  çok ve  daha  sık  devam ediniz . :D :D

"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

 

Her Hakkı Saklıdır © 2007-2021 cebehane.com
SMF 2.0.15 | SMF © 2017, Simple Machines
RSS WAP2