DIMIŞKI YAPMAK  (49000 defa okundu)

Durukan Türe

  • Üye
  • *
  • İleti: 155
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #15 : 28 Şubat 2009, 00:16:10 »
eline saglık,
yaptıgın isi gercekten onemlı buluyorum. umarım hep beraber bu sanatı canlandıracagız. tabi ki bıcagı gorenler kendince yorumlarda bulunmuslardır. eline çekiç almadan ,tek gördukleri çin işi fabrikasyon bıcak olan arkadaşların senin de vardır.

sana sormak ıstedigim  bir-iki soru var. bende planya bıcagı kullanıyorum ama benim kullandıgım daha ince. acaba bunların çeşitli olculeri var mı?

sanırım son işlemden sonra asit ile uygulama yapmıyorsun? hiç denedin mi?

sertleştirme işlemi uyguluyormusun?

ne kadar zamanını aldı ?

katlamaları hangi şekli ile yapıyorsun?

çeligi birleştirleştirdikten sonraki işlemleri de görmek için sabırsızlanıyorum dogrusu?




Gökhan Bakla

  • Üye
  • *
  • İleti: 459
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #16 : 28 Şubat 2009, 00:57:00 »
dostum aslına bakarsan inceltilmiş asit uyguluyorum, yoksa desenleri görmek olası değil zaten, kulandığımız pulanya çeliği tam anlamı ile paslanmaz bir çelik olmadığı için iki çeliğini renkleri birbirine yakın sanırım. mesela sefa beyin kullandığı (aisi 420) paslanmaz çelik bizim pulanya çeliğinin yerini alsa desenler daha şık durur gibi geliyor.
sertleştirme işlemi elbette uyguluyorum, çifte su verme dedikleri tekniği kullanıyorum. ilk önce motor yağında sonrada suda iki kere su veriyorum bu teknik hakkında sitede daha önce yazı yazılmıştı sanırım.
zaman derken benim en büyük derdim bu. hafta sonu 150 km yol kat edip köye gidersem doğru tamirhaneye :).... aslında eskiden bir bıçak üzerinde bir belki iki hafta vakit harçıyordum ince ince uğraşıyordum onunla. ama artık bu şansım yok..
katlama işi, aslında kütüğü uzatıp lama şekıline getirip daha sonra da kesici taş ile kesiyorum ve kaynatıyorum. üzerindeki desenlerin oluşması içinde farklı yöntemler var tabii.
Yeniliğin en iyisi, çoğu zaman unuttuğumuz geçmişimizdedir.

http://gokhanbakla.blogspot.com/

Gökhan Bakla

  • Üye
  • *
  • İleti: 459
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #17 : 28 Şubat 2009, 01:03:20 »
durukan bey bakın asit demişken size bir de asitle aşındırma yöntemi ile desen çalıştığım bir çalışmayı göstereyimi bu yüntemle yapılan desenlerlede bıçağa ayrı bir hava katma şansınız var.
« Son Düzenleme: 05 Mart 2009, 23:38:39 Gönderen: Gökhan Bakla »
Yeniliğin en iyisi, çoğu zaman unuttuğumuz geçmişimizdedir.

http://gokhanbakla.blogspot.com/

Sefa Çabuk

  • Üye
  • *
  • İleti: 182
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #18 : 28 Şubat 2009, 12:20:21 »
sertleştirme işlemi elbette uyguluyorum, çifte su verme dedikleri tekniği kullanıyorum. ilk önce motor yağında sonrada suda iki kere su veriyorum bu teknik hakkında sitede daha önce yazı yazılmıştı sanırım.
Gökhan bey merhaba,
Yazdıklarınızdan kafamı kurcalayan bir şey var sormadan edemeyeceğim, yukarıda alıntı yaptığım yazıda çifte su vermekten kastettiğiniz nedir, önce yağda daha sonra suda su verdim demişsiniz, burda kastettiğiniz ikinci su verme işlemi temperleme amacıyla mı yapıldı yoksa yağda su verdikten sonra ikinci kez su verme tavlaması yapıp tekrar suda mı sertleştirme yaptınız. Selamlar
Sefa Çabuk

Gökhan Bakla

  • Üye
  • *
  • İleti: 459
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #19 : 28 Şubat 2009, 13:30:06 »
1.   su verme işleminde çelik bıçak yüzü sarı renge yakın bir noktaya kadar ısıtıyorum, bıçağın tamamını içine alacak kadar büyük ve derin bir kaba koyduğum motor yağının içine daldırıyorum ve ilk sertleştirmeyi ( su vermeyi) bu yağın içinde yağıyorum.
Bu aşamadan sonra çelik çok kırılgan bir yapıya sahip olduğunda bunun kırılganlığını almak için ikinci bir tavlama ile bu kırılganlığı gidermek gerekiyor.
2.   su verme işleminde çeliği çok fazla tavlanmadan ısıtıyorum, kırılganlığını giderecek kadar ve sonrada suyun içinde soğutarak istediğim sertliği elde etmeye çalışıyorum.

Sizde hak verirsiniz ki bu işlemin tek bir tarifi yok yani şu derecede bu kadar dakika ısıt falan gibi. Çünkü her çelik farklı işlemler gerektiriyor. Makas çeliğine verdiğiniz suyu planya çeliğine verirseniz çok kırılgan bir bıçağa sahip olursunuz. Kille kaplama yöntemi ile de ( genelde Japon kılıç ustalarının kullandığı bir teknik ) bıçağın sadece keskin olan yüz kısmına su verme sansınız var.


Tabi ilk başta dediğim gibi her çeliğin ayrı bir dili var ilk önce onu bilmek gerek, eski ustaların elinde bu gün bizim elimizde olduğu gibi yüzlerce çeşit çelik yokmuş, belki bir elin parmakları kadar çelik çeşidi ile işlerini görmek zorundaymışlar. İşte bu yüzden değişik teknikler geliştirmişler, wootz çeliği, damascus, horosan çeliği, Polat ve diğerleri bence bunlar birbirine benzemekle beraber aslında farklı bölgelerin farklı tarifleriyle oluşmuş çelikler. Bizim gibi amatörlerin değil, bilim adamlarının bile içinden zor çıktığı teknikler geliştirmiş eski ustalar  ;) örnek: wootz çeliği…..

Söylemek isteğim şey şu, su vermede dahil pek çok işlem ve teknik, ustasına, çeliğin içeriğine ve nerede kullanılacağına bağlı olarak farklılıklar gösterir.

Bakın sizde A 420’ye su vermek için ne kadar uğraşmışsınız, bu da ayrı bir teknik....
Yeniliğin en iyisi, çoğu zaman unuttuğumuz geçmişimizdedir.

http://gokhanbakla.blogspot.com/

Sefa Çabuk

  • Üye
  • *
  • İleti: 182
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #20 : 02 Mart 2009, 23:47:34 »
Merhaba,
Bir Damascus denemesi de benden olsun :) bıçağın sap kısmını nasıl yapacağıma daha karar veremedim ama sap kısmını yaptığımda bitmiş fotoğraflarını da göndereceğim. ( olumlu olumsuz tüm yorum ve eleştirilere açığım) Sevgiler selamlar.
Sefa çabuk
« Son Düzenleme: 02 Mart 2009, 23:55:14 Gönderen: Sefa Çabuk »

Durukan Türe

  • Üye
  • *
  • İleti: 155
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #21 : 03 Mart 2009, 07:16:07 »
çok güzel olmuş. ozellıkle kontrast olusturan koyu ve acık renkte ıkı malzeme kullanılmış. tam halini görmek için sabırsızlanıyorum dogrusu. ayrıca işlemin gelişimsel fotograflarını da ekleyebilirseniz çok güzel olur.


Gökhan Bakla

  • Üye
  • *
  • İleti: 459
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #22 : 03 Mart 2009, 12:17:57 »
elinize kolunuza sağlık sefa bey.

bu işi yapan biri olarak ne kadar uğraştığınız tahmin edebiliyorum.

bu bıçak yüzü hakkında biraz bilgi verirmisiniz. nasıl bir ocakta ısıttınız? hangi çelikleri kullandınız, kaç katlı bir damascus elde ettiniz ve renk verme işini nasıl yaptınız?

ayrıca tam göremiyorum ama çelik sap kısmına kadar gidiyormu?


Yeniliğin en iyisi, çoğu zaman unuttuğumuz geçmişimizdedir.

http://gokhanbakla.blogspot.com/

Durukan Türe

  • Üye
  • *
  • İleti: 155
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #23 : 03 Mart 2009, 23:31:12 »
biraz konunun merkezşnden kacacagım ama yeri gelmişken sefa dan yorum almak ısterim.
benim çok katlı çelik denemelerimde karşılaştıgım en ana sorunlardan bir tanesi farklı malzemelerin bir birine tutturulması. kendi yaptıgım kaynak ısı da dagılıyor çogunlukla. tel ile baglayıncada tel çok daha erken eriyor. katmanları duzgun bir araya getirdigim zaman çelikler çok daha rahat tutuyorlar. aksı takdırde bir şekilde gevsiyorlar. duzgun çelik kaynagının incelikleri nelerdir. nasıl yaparım.
durukan

Sefa Çabuk

  • Üye
  • *
  • İleti: 182
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #24 : 04 Mart 2009, 00:41:25 »
Merhaba,
Öncelikle Gökhan beyin sorusuyla başlayayım, Isıtma işlemini normal olarak kömür yakılan, aspiratör ve vantilatör donanımı olan bir demirci ocağında yaptım, dövme işleminin kaynak aşamasında çekiç,  çekme-uzatma işlemini ise şahmerdandanla ( hızlı olması açısından) yaptım, temizlik ve oksitleri gidermek için de boraks kullandım. buradaki yapı 40 katlı, yapı 5 kat, 3 kat 1095- 2kat Ni %90 . Renk verme ileminden önce diğer her işi bitirdim ( su verme yüzey parlatma vs) ardından sağolsun Durukanın tarifini verdiği Demir 3 klorür içerisinde 20 dakika bekleterek renklendirdim. olay kabaca böyle. Açıkcası çok küçük parçaları saymazssak bu verim aldığım en iyi denemeydi, bu nedenle çok fazla yorum yapmam  doğru olmaz , bundan sonraki farklı denemelerin ardından ayrıntılı bir deneyim aktarma yazısı daha iyi olur düşüncesindeyim. Daha doğru bir deyişle her yeni denemede karşınıza çıkan olumsuzluklar size apayrı şeyler anlatıyor ve öğretiyor  ne yazık ki bu bunlardan elde ettiğiniz sonucu da ancak başka bir denemeyle doğrulayabiliyorsunuz, bunların hepsi de yeni zaman ve emek demek. Buradaki sonuçtan elde ettiğim bir başka şey de şu, internet sitelerindeki ( damascus için ) size söylenenlerin hepsi çok yalın ve doğru değil bana göre ciddi anlamda bilgi saklıyorlar, bunu sitelerden öğrenip uyguladığım ama sonuç alamadığım denemelerden öğrendim. Ne yazık ki durum böyle.
Durukan, foruma fotoğraf eklemek ciddi anlamda sorun, sanırım bir seferde max 190 kb civarında yükleme yapabiliyorsunuz, doğal olarak işlemin fotoğraflamasını buraya yerleştirmek biraz zor ama belki picasa  benzeri gibi bir yere yükleyip ardından buraya link verilebilir, ilk fırsatta yapacağım. renk verme için HCL içerisine demir indirgeme yöntemiyle Fe3Cl üretme görüldüğü gibi işe yaradı ;) sana bu konuda ayrıca teşekkür ediyorum. Kaynak yapma konusuna gelince tam anlayamadım, yani parçanın dış kısmına yaptığın katmanları birleştirme kaynağı sanıyorum, eğer buysa öyle sorun çıkarabilecek bir işlem değil, burada kullandığın elektrod rutil karakterli ( piyasada demir elektrod olarak ta geçer) sıradan bir elktrodsa zaten bu elektrod adi karbonlu bir elektrotdur ve farklı malzemelerin bu şekildeki birleştirilmesinde bir sorun yaşatmaz. Belki kaynak yapma tekniğinden kaynaklanan bir nüfuziyet sorunu olabilir ( amper ayarı, kaynak hızı vs) kaynak konusunu görmeden yorumlamak biraz zor ama belki kaynaktan sonra bir fotoğraf çekip koysan onun üzerine yüzeysel bir yorum yapabiliriz. Selamlar sevgiler
Sefa Çabuk
« Son Düzenleme: 04 Mart 2009, 00:46:00 Gönderen: Sefa Çabuk »

Gökhan Bakla

  • Üye
  • *
  • İleti: 459
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #25 : 04 Mart 2009, 09:19:55 »
internet sitelerindeki tarifler konusunda sefa bey çok haklı, iş yazıldığı gibi hiç değil. işin tarifini yapmakta biraz zor sanırım ama ustaları bilirsiniz yaptıkları işi sır gibi saklamak adetleridir.

durukan bey, kaynakların parçalanması veya daha sonraki işlemlerde katların ayrılması yeterli ısıyı yakalayamayıp randımanlı bir körük kaynağı olmadığından da olabilir. benimde başımdan aynı dertler gelmişti,  ilk denemelerimde çeliği yeterli ısıtmadığım için ikinci katlama işlemlerimde katların ayrılması gibi bir problemim olmuştu. yeterli ısıyı yakalayınca problem ortadan kalkıyor ve çeliği işlemek daha kolaylaşıyor.
Yeniliğin en iyisi, çoğu zaman unuttuğumuz geçmişimizdedir.

http://gokhanbakla.blogspot.com/

Gökhan Bakla

  • Üye
  • *
  • İleti: 459
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #26 : 04 Mart 2009, 11:41:38 »
durukan bey bir şeyi daha belirtmekte yarar görüyorum. telle bağlama tekniği genellikle yüz kısmı uzun bıçak veya kılıçlarda tercih edilen bir tekniktir. uzun olan parçada yapılan kaynakta, uç kısım ısınırken son bölümler yeterli ısınmadığı için dövme işlemi esnasında oluşan darbeler nedeni ile kaynağı kopartır. bu hatayı önlemek içinde parçaları telle bağlıyorlar.

tabii kısa bir damascus kütükte telle bağlamak yerine elektrik kaynağı tercih edilmesinin sebebide sizinde başınıza geldiği gibi tellerin, çelik tavlanmadan önce eriyip dağalmasıdır.
Yeniliğin en iyisi, çoğu zaman unuttuğumuz geçmişimizdedir.

http://gokhanbakla.blogspot.com/

Durukan Türe

  • Üye
  • *
  • İleti: 155
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #27 : 06 Mart 2009, 07:14:35 »
 ikinizede teşekkür ederim. gerçekten fotograf yuklemek bir sorun. normal fotograf makınesi ie cekilen fotoların bu kadar buyuk pixel de oldugunu fark etmemiştim. aynı zorlukları ben de yaşıyorum. 

sefanın yaptıgı bıcagı çok begendım. sanırım burada kullanılan malzeme de cok onemlı. gökhan ve ben planya celiği ile ege çeliği kullanıyoruz ama bu bıcakta 1095 (ki ben çok aramıstım ) ve nikel kullanılmış. kontrast çok belirgin.

Kişisel görusum olarak burgulu bir desen kullanılsa, ve ferrik kloruru 5-6 kez uygulasan ozellikle bir ikisini tüm bıcaga sonraki kısımlarını ıse sırt kesimine uygulasan çok hoş bıçaklar elde edilebilir.

Asit uygulamayı en az 600 ideal olarak 800 kum ıle parlatmadan sonra yaptıgını tahmin ediyorum yoksa bu kadar sonuç alamazdın.

son olarak nikel konusuna deginecegim. Belki forumdan diger arkadaşlarda yardımcı olur. nikel pahali bir malzeme ve ulaşamadım. yeni liralarda % 15 kadar nikel var. acaba bunu metalden ayrıştırmanın yolu var mıdır.
çok az oranda çinko var.Ergime ısısı 450 cıvarında sonra nikel var onunkisi yüksek 1200 uzeri en fazla bakır var ve ergıme derecesi 900 kusur. acaba 1100 derecede bekletsek nikel elde edebilirmiyiz. digerleri sıvılaşırmı?
teşekkürler.
 
« Son Düzenleme: 09 Mart 2009, 22:12:27 Gönderen: Durukan Türe »

Durukan Türe

  • Üye
  • *
  • İleti: 155
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #28 : 15 Mart 2009, 22:26:26 »
arkadaşlar pota çeliğinden bahsediyoruz ama potanın nasıl yapıldıgını şahsen ben bilmiyorum. hafta sonu bir döküm atolyesinde idim. ustalar sfero dokum ve pik dokum yapıyorlardı ama onlar kullardıkları döküm kalıplarının 1500 lü derecelere dayanamıyacagını söylediler. potanın tam nasıl yapıldıgını ve içerigini bilmiyorlar.

 bir süredir pota çeligi ile ilgileniyorum. ve belkide deneyecegim. acaba potanın nasıl yapıldıgını bilenimiz var mı ?

Sefa Çabuk

  • Üye
  • *
  • İleti: 182
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #29 : 15 Mart 2009, 23:34:46 »
Merhaba,
Durukan pota biraz zor bir iş, kilden yapmayı deneyebilirsinya da ateş tuğlası yapmak için toz satılır bulabilirsen bunu da bir kalıp kullanarak imal edebilirsin, işe yarar ama internette de silisyum karbürlü potalar var senin işini görecek ölçülerde bulunabilir. önceki mesajındaki paralardaki nikeli damıtma işi mümkün değil, ayrışma olmaz alaşımlarda böyle. Bulabilirsen eski 25 kuruşlar saf nikeldi aranırsa bulunabilir. Aşağıya pota için link veriyorum iletişim kurup konuşmak lazım. Selamlar
Sefa
http://www.teknikmetalltd.com.tr/Pota.htm

 

Her Hakkı Saklıdır © 2007-2019 cebehane.com
SMF 2.0.15 | SMF © 2017, Simple Machines
RSS WAP2