DIMIŞKI YAPMAK  (48999 defa okundu)

Gökhan Bakla

  • Üye
  • *
  • İleti: 459
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #45 : 19 Mart 2009, 20:30:29 »
dentrid oluşumunun bir döküm kusuru olmasına gelince iyiki böyle bir kusur var ki o güzelim desenler oluşuyor ve dünyada yapılımış en sağlam kılıçlar bu kusurun sonucunda oluşmuş :)

Kullanılan maddelerin temini konusunda ise orası biraz sıkıntılı ama bulunamayacak diye bir şey yok. İçeriği kesin ve her zaman bulunabilecek maddeler burada da var.

alfred h pendray’ in tarifinde sorel ıron diyor. Bir tür pik demir türkiyede bunun dağıtıcısı olan bir firma var. Saf demir ise kimya malzemeleri satan birkaç sitede buldum cüzzi bir fiyata satılıyor. vanadyum’u satan yerlerde var ikitelli organize sanayide, dökümhanelere malzeme satıyorlar her çeşit döküm demirde var. Cam ve yeşil yaprakta bulunmayacak bir materyal değil. Pota olarakta grafit pota kullandığımızı varsaysak, ocak işide biraz uğraşla, seramik elyafından gaslı bir ocak yapabiliriz.
Olmayacak diye bir şey yok, Durukan beyinde fark ettiği gibi bu iş olmayacak bir iş değil, aslında biraz uğraş ve zamanla olmaması zor.

bizler belirli bir mesleği olan insanlarız ve hayatımızı devam ettirme noktasında yapabileceklerimiz kısıtlı. ciddi olarak bu işi yapan birileri olsa bunların bulunması ve yapılması daha kolay olurdu, aydın beyin bahsettiği şu fondan gelen para ile birşeyler yapılacaksa araştırılması gereken konulardan biride bu olmalı mesela.
Yeniliğin en iyisi, çoğu zaman unuttuğumuz geçmişimizdedir.

http://gokhanbakla.blogspot.com/

Sefa Çabuk

  • Üye
  • *
  • İleti: 182
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #46 : 20 Mart 2009, 01:20:06 »
Dikkat ettiyseniz ben olanaksız demedim, "zor" dedim, uğraşı gerektiriyor, benim bu cevaptan önceki cevabımda ele aldığım, yaklaşım tarzınıza dolaylı bir cevaptı, elbette ben de bir şeyleri söylerken veya yazarken emin olun ki önceden bunu okumadan ve irdelemeden yazmıyorum. pota önerim süreci hızlandırmak içindi, malzemeleri bulmaktaki zorluk vs ayrı konu .
Kısaca
"bizler belirli bir mesleği olan insanlarız ve hayatımızı devam ettirme noktasında yapabileceklerimiz kısıtlı. ciddi olarak bu işi yapan birileri olsa bunların bulunması ve yapılması daha kolay olurdu"
Bu sözünüze katılıyorum. Selamlar

Durukan Türe

  • Üye
  • *
  • İleti: 155
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #47 : 20 Mart 2009, 10:28:02 »
Aydın, Gokhan ve Sefa beylere teşekkür ederim.

Geçtiğimiz hafta başında şam çeliği dovmeye başlamıstım. 3 gün geceleri calıştım ve hasta oldum. zaten biraz nezleyken saglıksız komur gazları bogazımı mahvetti diyebilirim. (:)) ama sonucta şam celigi yapım işlemlerini anladım sanırım. şu anda elimde 30 cm e 4 cm 33 kat bir çelik bar var ama hasta oldugum için şimdilik bekliyorum.

işim ardında yatan sır çok çalışmak ve bol bol denemek okumak araştırmak. buna hepiniz katılırsınız sanırım.

şu an için eski ustaların yaptıgı bıcakların kılıcların yakınından bıle geçemiyoruz.  kaybettıgımız unuttugumuz bir şeyler var ve ne yazıkkı onları yeniden ogrenmek zorundayız.

çelik yapım işini oncelikle daha basıttınden ele almamız gerektigini düşünüyorum.

klasık kömur ocagında demirden çelik yapmak. bunun için katalan ocagı vs pek çok şey tanımlanmış ama temel işlem en altta hava girişinin oldugu bir sistem ve bir tabaka kömür bir tabaka demir veya demir tozu, bu belli bir dakika başına surekli yapılıyor. eger sistemi iyi tutturursanız esas erime noktasını demir-kömür yıgınının en oksidasyonun oldugu yerinin daha altında olusturursanız orada en sonunda bir yıgın çelik oluşuyor. yuksek sıcaklıkta eriyen ama yanmayan demirin içine yine alev kaynagı olan kömurun karbonu giriyor. (karburizasyon) sonucta çeşili büyüklükye bir yumak oluşuyor ama buda homojen degil. çeşitli yerleri daha yüksek oranda karbona sahip. hatta bununda bir hesaplama teknigi var. enine kesilen yumak içinin fotografı çekiliyor. ve dendrit oranları ve alanı hesaplanıyır. kabaca bilsemde işlemin içerigini bilmiyorum.

aşagıda verdigim linkte hernandes  isimli bir ustanın kendi çeliginin yapması ve bunlardan da iki adet bıcak yapması adım adım anlatılıyor. mutlaka tavsiye ederim.

http://home.comcast.net/~jeshern/makingsteel.htm

benim tavsiyem ilk once daha kolay kurabilecegimiz kendi ocaklarımızda demirden çelik yapmak (gerekirse bunu analıze göndererek içerigine baktirabiliriz ) sonrada denemelerle nasıl sertleştırılecegine bakarız. hatta herkese uyarsa belli bir yerde toplanıp kendi çalıştayımızı yapmayı oneririm. belli tarihte sözleşip bunu gerçekleştirebiliriz.

ben türkiyede nikel, molibdenyum ve neobyum buldum. sırası ile kilosu 44 ytl, 200 dolar 180 dolar civarı. ayrıca nikelajcılarda artık iyice küçülmüş nikel bloklarıda var. urfada kilosunu 50 ytl ye satıyolar. 2000 dereceye dayanıklı küçük potalarıda 180 dolara satıyorlar. ama bunlar dokum için kullanılıyor.

zaten celigin içinde bunların oranları çok çok düşük. mesela niobyum vanadyum veya molibdenyum gibi granulleri küçültücü etki yapmakta. işin o kısmına gelince bir şekilde hallederiz ama alaşım çeliginden once eski usul çelik yapmak lazım . en kolayıda karbon çeligi ve kömür ocagı gibi geliyor bana.

 yinede lafı uzatmadan eklemem gerekiyor. benim şahsi secimim oncelikle sıcak demircilik ve dovme celikten kılıc ve bıcak yapımı uzerine yogunlaşmak olacaktır sanırım. bu bir okul olsa idi 5-6 yılda ancak bitirilirdi .şahsen bendaha  yeni başladıgımı düşünüyorum.

son olarak calıştıgım projeden bir kik fotograf eklemek isterim.

Gökhan Bakla

  • Üye
  • *
  • İleti: 459
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #48 : 20 Mart 2009, 12:40:13 »
Durukan bey ilk önce geçmiş olsun diyorum, keşke buluşma imkanımız olsa da hem deneyerek hem de karşılıklı fikir alışverişi ile bu işleri daha detaylı konuşabilsek. Bazen anlatmak yerine görsel olarak göstermek daha iyi oluyor. En azından bu site vasıtasıyla birşeyler paylaşılıyor. Belki site yöneticileri vasıtasıyla bir gün grup olarak toplanabiliriz.

Durukan bey tavsiye ettiğiniz siteyi daha önce görmüştüm, tabi ki bu işle uğraşan herkesin hayalinde bu işler yatıyordur, yani sıfırdan bir çeliği oluşturmak sonrada ondan bir bıçak yapmak hem de her şeyi ile sana ait bir bıçak. El emeği göz nuru !!!

siz söyleyince aklıma takıldı.
Pota çeliğimde kullanılan iki materyal olan döküm demir ve normal demiri potada eritmek yerine katlama kaynatma yöntemi ile birleştirerek bir bıçak yapabilir miyiz?

Tabi buradaki kat sayısı ne kadar çok olursa o kadar iyi olur sanırım. Ayrıca normal demir yerine farklı bir çelikte kullanılabilir, böyle bir olasılıkta karbon seviyesi de yükselir ama bir yerde görmüştüm ustanın biri pota çeliği ile %2,4 karbon oranına sahip bıçaklar yapıyor.

Ayrıca döküm demir ısıtmadan sonraki dövme esnasında kolay kırılır diye aklımda kalmış ama,bu konuda fazla bir deneyimim yok,  ne dersiniz dostlar böyle bir bıçak yüzü yapma olasılığı var mıdır?
« Son Düzenleme: 20 Mart 2009, 12:55:55 Gönderen: Gökhan Bakla »
Yeniliğin en iyisi, çoğu zaman unuttuğumuz geçmişimizdedir.

http://gokhanbakla.blogspot.com/

Selim Atalay

  • Üye
  • *
  • İleti: 68
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #49 : 20 Mart 2009, 14:15:44 »
Geçmiş olsun öncelikle. Forum bayağı hareketlenmiş.Kolay gelsin.İnşallah çalışmanızda başarılı sonuçlara ulaşırsınız. :)
"Who dares wins"

Durukan Türe

  • Üye
  • *
  • İleti: 155
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #50 : 21 Mart 2009, 00:57:08 »
"Pota çeliğimde kullanılan iki materyal olan döküm demir ve normal demiri potada eritmek yerine katlama kaynatma yöntemi ile birleştirerek bir bıçak yapabilir miyiz"

ben tam emğn olamadım. şu ana kadar takip ettigim her yerde katlama teknigi çelge uygulanıyor. ornegin japon kılıç sanatında veya modern damascusta....

yani muhtemelen henuz bizim fark etmedigimiz bir nedenden dolayı bu yapılmıyordur.

. bu akşam calışmalarımı bitirebildim.  aşagıdaki 3 foto da bu akşamın fotoları. en nihayetinde 495 katlı bir çelik bar olustu. çok kısa surede ankaradaki arkadaşlarıma göstermek için bir bıcak yaptım. asite tabi tutarak desenleri olusturdum. ama ne yazık kı ferrik klorur yapacak zamanım yoktu. elimdeki nitrik asit ile yaptım. desenler ortaya çıktı. kontrast olusturacak nikel veya parlak bir çelik olmadıgı için tabakalar çok net olmadı ama sanırım bu hali ile orjinallerine daha çok benziyor.

Sefa Çabuk

  • Üye
  • *
  • İleti: 182
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #51 : 21 Mart 2009, 02:30:32 »
Durukan mükemmel görünüyor elin kolun dert görmesin, tebrik ediyorum. Selamlar

Durukan Türe

  • Üye
  • *
  • İleti: 155
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #52 : 21 Mart 2009, 08:47:16 »

 teşekkür ederim. hepimizin eline koluna saglık. eninde sonunda bu işleri kıvıracagız ama hep beraber. yinede ben birlikte bir calışma yapmanın iyi olacagına inanıyorum.

Gökhan Bakla

  • Üye
  • *
  • İleti: 459
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #53 : 21 Mart 2009, 10:01:56 »
eline sağlık durukan,

eminimki sonuçta böyle bir damascus elde etmek tüm uğraşlarını, yorulmanı, hastalığını unutturmuştur :)
Yeniliğin en iyisi, çoğu zaman unuttuğumuz geçmişimizdedir.

http://gokhanbakla.blogspot.com/

Sefa Çabuk

  • Üye
  • *
  • İleti: 182
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #54 : 21 Mart 2009, 12:53:24 »
Merhaba,
Hem Durukan'a hem de Gökhan beye aklıma takılan bir şeyi sormak istiyorum, benim damascus denemelerimin hepsinde en son ortaya çıkan kat sayısı çift çıkıyor ama Gökhan beyin yaptığı işlemde 243 kat, Durukanın yaptığı işlemde de 495 kat çıkmış, her ikisinde de sonuç tek sayı, acaba benim atladığım farklı bir işlem mi var. ( Durukan bu arada hastalanmışsın geçmiş olsun )
 Sefa
« Son Düzenleme: 21 Mart 2009, 12:56:48 Gönderen: Sefa Çabuk »

Durukan Türe

  • Üye
  • *
  • İleti: 155
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #55 : 21 Mart 2009, 13:25:08 »
 hemen yola çıkmadan once cevap vereyim.

ben bir tanesi 5 digeri 6 kattan oluşan iki bar ile işe başladım. sonra bu iki barı ustuste koyarak 3 eşit parçaya böldüm ve kaynak ettim. 33 katlı olan barı uzattım. kendi üzerinde rulo yaparak 5 kat olusturdum. şimdi elimde 165 katlı bir parça olustu. en son onuda kendi üzerinde 3 e katladım ve uzattım. kendi uerinde katlayarak uzatmayı her bir parçayı kesip kaynak yaparak uzatmaya göre daha etkili ve garanti buldum. digerinin avantajı istenilen şekilde desen çalışabilmek olur. ama şimdilik desenlere ilgilenmiyorum.

sanırım cok kontrast metallerle ugraşılmıyorsa 500 kat bile fotografta tam belli olmuyor. bir yerde okumustum ideal katlama sayılarının alt ust limitleri vardı. onu hatırlayınca sizlerle paylaşacagım.

Sefa Çabuk

  • Üye
  • *
  • İleti: 182
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #56 : 21 Mart 2009, 15:02:34 »
farklı bir katlama yöntemi uygulamışsın. Desenlerle ilgilenmiyorsan kontrastın çok da önemi yok önemli olan sertlik ve dayanım. yaptığın işlemde de sanırım her ikisi de olmuştur.

Gökhan Bakla

  • Üye
  • *
  • İleti: 459
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #57 : 21 Mart 2009, 23:41:05 »
bende ilk başta 9 katlı bir kütük hazırlayarak işe başladım
 9 x 3 = 27
27 x 3 = 81
81 x 3 = 243

tabii daha büyük bir damascus kütük ile çalışılıyorsa 4 yada 5'e bölerek kat sayısını arttırma şansımız da var.

aslında durukan beyin uyguladığı taktik çok daha akıllıca, bende genelde böyle çalışırım, iki farklı damascus kütük hazırlayıp bunları kaynattıktan sonra uzatıp bölerek elde etmek istediğiniz kat sayınını daha az işlemle başarmış olursunuz. böyle yaparak hem zamandan hemde ocakta iki kütükle birden çalışarak kömürden de tasarruf etmiş olursunuz. tabi burada kollara kuvvet demek gerek hele ben ve durukan bey gibi yanlız başınıza bu işlerle uğraşıyorsanız. :)

aşağıdaki resimde eskiden yaptığım bir bıçak için hazırlanmış 7'şer katlı iki kütük var.
Yeniliğin en iyisi, çoğu zaman unuttuğumuz geçmişimizdedir.

http://gokhanbakla.blogspot.com/

Sefa Çabuk

  • Üye
  • *
  • İleti: 182
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #58 : 22 Mart 2009, 00:29:05 »
Teşekkürler ben kombinasyonu merak etmiştim, şimdi oldu.

Sancar Özer

  • Üye
  • *
  • İleti: 827
Ynt: DIMIŞKI YAPMAK
« Yanıtla #59 : 22 Mart 2009, 02:07:38 »
Selamlar,
 
öncelikle bu başlığa katıkada bulunan tüm demirci arkadaşlara teşekkür ederek söze başlamak isterim. Forumdaki paylaşımlarınızı ve çalışmalarınız büyük bir beğeni ve ilgi ile takip ediyorum. Türkiye'de polat elde etmek, dımışki yapmak üzerine böyle çalışmaların olduğuna ve gelişimine şahit olmak beni tarifsiz derecede mutlu ediyor. Var olun.

Maetalurji ve demircilik konusunda tamamen teorik ve bir kılıçseverin şifahi bilgisine sahip bir meraklı olarak müsaadenizle bilginize başvurmak istediğim sorularım var. İlki, gördüğüm kadarıyla birçok demirci arkadaşımız katlama tekniği ile çalışıyor. Bunun amacı nedir? bildiğim kadarı ile japon ustaların katlama yapmalarının sebebi nispeten düşük kaliteli bir çelik olan tamahagane çeliiğindeki kusurları bir nebze gidermek. Modern ustalar da yoğruk örüntü desenlerine ulaşmak amacıyla estetik amaçla bu yola başvuruyor. Buiki sebepten bir midir? yani çalıştığınız çelikler mi düşük karbon değerlerine sahip yoksa estetik midir bu seçimin amacı?

İkincisi, okuduğum bazı kaynaklarda Türk demircilerinin polat kılıç yumurtaları yanında tellerden de kılıç yaptığını okuduğumu hatırlıyorum. Binlerce farklı karbon yoğunluğuna sahip tel bir kıskaç ile tutturulup iyice burularak bireştiriliyor ve ocakta ısıtılıp dövülerek birleştirilipsonra da bundan kılıç yapılıyor. Bu konuda bildikleriniz nelerdir?Sahih bir bilgi midir ve demircilik ve matalürjik açıdan manası var mıdır böyle bir işlemin? Japonların katlama usulüne alternatif, türk usülü bir yoğruk örüntülü çelik yapma yolu olabilir mi acaba bu yöntem?

Üçüncüsü ise bir sorudan ziyade temenni; ürettiğiniz çelikleri ve yaptığınız bıçakları imrenerek izliyorum ve artık Türkiye'de Türk kılıcının amatör olarak da, hobi olarak da olsa yapılıyor olduğunu görmeye ne kadar yaklaştığımızdüşüncesinin heyecanıyla sabırsızlanıyorum. Ürettiğiniz güzel çelikleriden şöyle zarif bir Türk kılıç dövmeye ne zaman başlayacaksınız? Ne zaman forumumuzda ustaların eserlerini görmeye başlayacağız?  :)

Cümleten Allah kolaylık versin
"Hoşça bak zatına ki zübde-i alemsin sen
 Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen "

Şeyh Galip

 

Her Hakkı Saklıdır © 2007-2019 cebehane.com
SMF 2.0.15 | SMF © 2017, Simple Machines
RSS WAP2