METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME  (98097 defa okundu)

Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« : 04 Şubat 2011, 13:40:06 »
Yatağan için yaptığım  ön çalışmalar kapsamında , bulabildiğim tarihsel örnek ve  fotoğraflardan ,  deneme  - yanılma yöntemiyle  yaptığım çalışmaları  dostlarımla paylaşmak istedim .
Eleştirilerinizi tabii ki beklerim  ama   usta yardımı ve  desteğinden yoksun  ,  neredeyse  el yordamı  ve içgüdüyle   yürütüp ancak  bu seviyeye getirebildiğimi de  eklemeliyim .
uygulayacak  yeni  arkadaşlarımızın da  ekleyeceği bilgi ve tecrübeleri  ile  aslına  çok daha yakın örnekleri    hep birlikte daha kolay  uygular hale  geleceğiz  şüphesiz .

Önce  faydalandığım  birkaç   tarihi örnek :









Bu  ve benzeri  örnekler ışığında    yaptığım  denemeler :






Uygulama   fotoğraflarını  ve  ilave çizimleri  de  ayrıca  yükleyeceğim  tamamlamak üzereyim
« Son Düzenleme: 05 Şubat 2011, 12:52:04 Gönderen: Bekir Çankırı »
"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

Sancar Özer

  • Üye
  • *
  • İleti: 825
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #1 : 04 Şubat 2011, 16:47:14 »
Eline sağlık Bekir usta, çok güzel örnekler bunlar. Hele ilk sefer için harika!

Görebildiğim kadarıyla sen emek verip tektek elde yapmışsın lakin Osmanlı'da bu gibi parçalar yapılırken kolaylık olsun diye kalıp da kullanılırdı ;) Örnek resimlerindeki kıvrım dallı tatar kılıcında kazıma, ve zannederim savatlama yahut koftgari de olmalı. Yani demem o ki o incelikte işlemeye yalnız kalıpsız elle kabartma-çökertmeyle ulaşmak çok zor bir iş. Tebrikler :)
"Hoşça bak zatına ki zübde-i alemsin sen
 Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen "

Şeyh Galip

Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #2 : 04 Şubat 2011, 19:41:02 »
Koftgari de  çok merakla araştırdığım  ve uygulamayı çok iştediğim  bir teknik  Sancar . fakat  aşağıdaki örneklerde de  oldukça  net  görülüyor . Estetik  görüntüsü ve  ustalığı çok daha yüksek , nitelikli  bir  sanat. 
 İlk  resimdeki  kılıçta desenlerin  önce  bir yüzden elde baskılanıp  sonra araların tersten çökertildiği
daha yakın ihtimal gibi geliyor bana  .
benim  uygulama fotolarını verdiğimde   sanırım  daha  iyi  karar verebiliriz



"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #3 : 04 Şubat 2011, 19:47:02 »
Eline sağlık Bekir usta, çok güzel örnekler bunlar. Hele ilk sefer için harika!

Görebildiğim kadarıyla sen emek verip tektek elde yapmışsın lakin Osmanlı'da bu gibi parçalar yapılırken kolaylık olsun diye kalıp da kullanılırdı ;) Örnek resimlerindeki kıvrım dallı tatar kılıcında kazıma, ve zannederim savatlama yahut koftgari de olmalı. Yani demem o ki o incelikte işlemeye yalnız kalıpsız elle kabartma-çökertmeyle ulaşmak çok zor bir iş. Tebrikler :)

Bekir Bey, Güzel Konu, kutlarim.

Sancar,
Bende bu Konuyu baslatayim diye düsünüyordum ama bir türlü hic bir yere sigmamisti, simdiye dek...
Evet "Koftgari" diye basladin, bende bunu temel sayip bir Video ve birkac resim paylasmak isterim.

Bu Videoda hindistanda cok ünlü olan Koftgari ustalarindan biri kendi  "El Sanatinin" bir kac kösesinden bakma ve görme imkani göstermis. (ama videonun bazi yerlerinde "Cekim hatasi" anlaminda göstermek istemedigi Konulari cektirmemis anlasilan... Kisaca özet gerekirse, tel cekilip ve islenilecek yeri "X" tipinde yani birbirine capraz halinde kaziyor ve bu kazimada cikan "Kanallar" icine "sertce basma, vurma ve itilerek"
yerlestirilen tel ve bundan dogan  Desen söz konusu...

Sandeep Singh - The Master of Koftgari Art

Kendi Koleksiyonumdaki bazi parcalarin üstünde bulundugundan bu islem yakin mesafeden resimledim... Aciklamalar resimlerin üzerinde...

Selam ve Saygilar

Mergup
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #4 : 04 Şubat 2011, 19:47:57 »
iki Örnek daha...
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #5 : 05 Şubat 2011, 12:58:15 »
Koftgari  uygulaması : ince çapraz kanallar açılmış ,   Usta üzerine   baskı tığı ile   altın ( gümüş ) teli  desenleri oluşturarak  " kakıyor " .

« Son Düzenleme: 05 Şubat 2011, 21:14:09 Gönderen: Bekir Çankırı »
"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

Uğur Nakaş

  • Üye
  • *
  • İleti: 35
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #6 : 05 Şubat 2011, 22:41:33 »
Çalışmalarınızı Gıpta ile takip ediyorum hocam, hele bir zincir zırhımı ve yayımı bitireyim, sizi bırakmayacağım , artık ist fln nereolursa bu sanatı öğrenmem gerek :)

Sancar Özer

  • Üye
  • *
  • İleti: 825
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #7 : 06 Şubat 2011, 05:37:49 »
Yalnız bildiğim kadaıyla bugün Sandip Singh gibi hintli ustaların yöntemiyle orjinal Osmanlı koftgari ve simkari yöntemi farklı. Modern ustalar bazı hilelerle işin biraz "kolayına" kaçıyor diye biliyorum. ;)
"Hoşça bak zatına ki zübde-i alemsin sen
 Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen "

Şeyh Galip

Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #8 : 06 Şubat 2011, 12:19:37 »
Çalışmalarınızı Gıpta ile takip ediyorum hocam, hele bir zincir zırhımı ve yayımı bitireyim, sizi bırakmayacağım , artık ist fln nereolursa bu sanatı öğrenmem gerek :)

Zırh  ve yayınızı  bu ekrandan izlemek  hepimize büyük  keyif  verecek  Uğur  bey .
El  yordamı ile araştırıp  yapabildiklerim  siz  forumdaşlarımdan   icazet almayı hakedebilirse , yayınlayıp anlattıklarımdan da  fazlası  biriktiğinde  aktarıp  paylaşmak  en çok  beni  mutlu  edecek .

Yalnız bildiğim kadaıyla bugün Sandip Singh gibi hintli ustaların yöntemiyle orjinal Osmanlı koftgari ve simkari yöntemi farklı. Modern ustalar bazı hilelerle işin biraz "kolayına" kaçıyor diye biliyorum. ;)

Hint  tarzı  koftgariyi  forumumuzdan bir  üstadımızın  çalışmalarını  yakınen bilip ,  takip ettiğimden  biliyorum  Sancar.
yine orijinal osmanlı örneklerindeki  uygulamaların da  epey fazlasını ( elimle tutarak  ) yakından  inceleme   şanşım oldu. şahsen ben  tamamen aynı oldukları  kanaatindeyim .

Buna  rağmen ,  yine incelediğim  bazı örneklerde ,  Mergup beyin  videosundaki  tarz  ve  kendi kolleksiyon parçalarındaki  örneklerinden  farklı  görüntü  veren ,   yine  altın ve gümüş telin  çeliğe  ,    bu  kez bombeli yükseltiler şeklinde  " kakıldığı"  ( son fotoğrafımdan  önceki  kılıcın  kabza işçiliği , ve dımışki namluya  kakılan  balçak yanağı) örnekler de   gördüm .
  Bana  daha  farklı  gelen , uygulaması  ve  belki de  adı da farklı olabilecek   çok  değerli  sanat aynı isimlemi  ifade  ediliyor  bilmiyorum .  ya da   belki şu  soru  daha doğru : Namlu  yüzüyle aynı düzleme  sıvanarak yayılan ,  çok ince telle  kakılarak uygulanan  mı ?
Namlu yüzünde  yüksek  kabarık  desenler  halinde elle de  hissedilen  ikinci  uygulama mı  koftgari ?
« Son Düzenleme: 06 Şubat 2011, 12:40:20 Gönderen: Bekir Çankırı »
"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

Altay Tüzüner

  • Üye
  • *
  • İleti: 24
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #9 : 06 Şubat 2011, 12:48:38 »
Belki bazı kavram kargaşasına son verebilirim ümidi ile bu mesajı yazıyorum.Dünyanın neresinde olursa olsun KOFTGARi (altın dövme) sanatı nın uygulanması aynı.Değişen  farklı kültürlerdeki farklı motifler.Bu gün bu sanat  ın Dağıstan,Hindistan ,Pakistan .Suriye ve İranda ve belki bazı başka ülkelerde de  başarı ile uygulandığını  ve bu sanatın nesilden nesile aktarıldığını  uzun süren araştırmalarımdan sonra  öğrenmiş bulunmaktayım.Koftgari uygulamasında kısa yol diye bir şey yok ucuz veya pahalı koftgari  uygulaması olabilir bu da kullanılan altın veya gümüş sarfı ve işçilik kalitesi ile ilgili.Temelde yapılan işlem
önceden belirlenmiş olan motifin yer alacağı satıhın gayet ince ve sık bir şekilde kesilmesi(cross hatching)
ve bu satıhada arzu edilen malzemenin yerleştirilmesidir.Kendi içinde de Koftgarinin bir kaç farklı türü var
bazı örnek fotoğraflarını Cebehanemiz sütünlarında gördüğümü hatırlıyorum.
Saygılarımla
Altay Tüzüner

Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #10 : 06 Şubat 2011, 13:13:12 »
Koftgari sanatının  başarılı uygulamalarının yapıldığı  ülkeler  arasında  biz de  varız  diyebilmeliyiz .
Bunu  sağlayacak  olan da cebehanemizin  forum hizmeti ve  sizlerin  kavramları netleştirip  paylaştığınız bilgilerle  gidilecek yolu belirleyip  ,  temizleyerek   ustalarımıza  yol açmanızdır .
Daha  önceden bildiğim  yatağan  orijinal  formu  ve  kabzası çalışmasındaki   emeğinizi de  hatırlayarak  kültürümüze  bu  değerli  katkılarınız nedeniyle  teşekkür ediyorum  Altay  bey , var olunuz .
"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

Sancar Özer

  • Üye
  • *
  • İleti: 825
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #11 : 06 Şubat 2011, 15:25:00 »
Aydınlattığınız için sağolun Altay bey, müsaadenizle bir sorum olacak. :) Şu ana Türkiye'de hala kofgari ustaları var mıdır yoksa ülkemizde bu sanat tamamen kayıp mıdır?
"Hoşça bak zatına ki zübde-i alemsin sen
 Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen "

Şeyh Galip

Altay Tüzüner

  • Üye
  • *
  • İleti: 24
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #12 : 06 Şubat 2011, 22:52:50 »
Sanırım şu anda Türkiyede bu sanatı icra eden veya edebilen  usta sıfatlı hiç kimse kalmadı.En son usta 7 sene evvel Bursa da  çalışmakta olan ismi şu anda hatırımda değil mesleğini yeni nesillere aktaraman vefat etti.Ancak  yakın gelecekte bu alanda faaliyet gösterebilecek genç ustalarımız olacaktır. Olacaktır diyorum çünki bu sanatın tüm özelliklerine ait gerekli bilgi birikimine  (tatbiki ve teorik )sahipiz ve uygun koşullar oluşur oluşmaz çok kısa bir sürede  usta yetiştirebileceğiz.

Sancar Özer

  • Üye
  • *
  • İleti: 825
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #13 : 07 Şubat 2011, 02:24:53 »
Geçmişte bu kadar başarılı olduğumuz bir geleneksel sanatımızı bugün kaybetmiş olmamız çok üzücü lakin gelecekle ilgili temenninizi paylaşıyorum. İnşallah yakın zamanda yeni koftkari sanatçıları yetişmeye başlar ve kayıp bir hazinemize daha kavuşuruz.
"Hoşça bak zatına ki zübde-i alemsin sen
 Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen "

Şeyh Galip

Eylem Cengiz

  • Üye
  • *
  • İleti: 486
    • Eylem Cengiz - Günlüğüm
Ynt: METAL PLAKADA KABARTMA , ÇÖKERTME
« Yanıtla #14 : 07 Şubat 2011, 09:46:45 »
İki önerim var. Birincisi terim olarak bizdeki yaygın kullanımın "koftgari" olup olmadığını sorgulamak ikincisi ise doğru kaynaklara ulaşmak.

(düzeltme yaptım.) Koftgari gördüğüm kadarıyla bizde pek tercih edilen, yaygın bir terim değil. Bunun karşılığıyla sınırlı kalmamakla birlikte (metale metal) kakma, kaplama, yaldızlama, tombak, savatlama vs. anahtar sözcüklerin araştırılmasını öneririm.

Bu kabartma çökertme vs işlemlerde de malzemeyi zift yahut kurşun kullanarak desteklemek suretiyle çalışmak tavsiyemdir. Bu parçalar şekil olarak çok basit parçalar. Ustaların çok büyük boyutlardaki vazolar ve ibrikler üzerinde, içlerine kurşun dökmek suretiyle çalıştıklarını ve çok iyi sonuçlar aldıklarını düşünürseniz bu parçaların işlenmesinde de çok daha yüksek bir kalitenin ulaşılabilir olduğunu beklerim.
« Son Düzenleme: 07 Şubat 2011, 09:52:36 Gönderen: Eylem Cengiz »
Eylem Cengiz

"Dünyanın sorunu, akıllılar hep kuşku içindeyken aptalların küstahça kendilerinden emin olmalarıdır." Bertrand Russel

 

Her Hakkı Saklıdır © 2007-2024 cebehane.com
SMF 2.0.15 | SMF © 2017, Simple Machines
RSS WAP2