Antika Osmanlı Silah & Restore  (89246 defa okundu)

Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #30 : 20 Ekim 2010, 14:28:04 »
Buradan sonra iş ''Kabza Zıhı'' işlemine geldi. Onuda böyle bitirdim.
Bitirdikten sonra üzerine 'paslanmaz' Astar boya çekerek...
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #31 : 20 Ekim 2010, 14:45:27 »
Başladım ''Kabza Yolu''nu kendi kestigim ve hazırladıgım kücük Bakır parcaları ile ''döşemeye''...
Bunun üzerine '' Altın'' kapladım.

Burada ''Blattgold'', İngilterde ''Leafgold veya Beatgold'' diyorlar. Maalesef Türkce ismini bilemiyorum. Kuyumcular cok kulanıyorlar burada bunu...
25 µ kalınlığında = (1 µ = 0,000001 mm )

İşlemesi biraz zor ve bayahı zaman alıcı ama sonuc boyamadan güzel...
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #32 : 20 Ekim 2010, 14:50:33 »
Tabikii bunu komple ''Kabza Zıhı'', ''Bilezik'' ve Kabza Yolu'' na kaplamak suretiyle bitirdim...
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #33 : 20 Ekim 2010, 14:59:35 »
Ve sonunda böyle bir görünüm cıktı ve astım duvara gitti.... ;D ;D ;D

Selam ve Saygılar

Mergup
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Eylem Cengiz

  • Üye
  • *
  • İleti: 486
    • Eylem Cengiz - Günlüğüm
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #34 : 20 Ekim 2010, 15:09:54 »
Eline sağlık, çok iyi pratik yapmışsın.

..
Bunun üzerine '' Altın'' kapladım.

Burada ''Blattgold'', İngilterde ''Leafgold veya Beatgold'' diyorlar. Maalesef Türkce ismini bilemiyorum. Kuyumcular cok kulanıyorlar burada bunu...
25 µ kalınlığında = (1 µ = 0,000001 mm )
...

Sanırım altın varak kullanmışsın. Varağı nasıl bir işleme tabi tuttun bilmiyorum ama eskilerin arap zamkı kullandıkları bir usul vardır; araştırman işine yarayabilir. Bu usulle çalıştıktan sonra altını mührelerler. Bunda kullandıkları mühreye de zer mühre derler. E, zer de altın demek zaten.

Mühre, tecihen akikten yada onun gibi sert ve pürüzsüz bir nesnedir. Bu konuyun detayına girmiyorum. Araştırınca çok detaylı anlatım bulabilirsin. Tezhipte çok kullanılan bir araçtır.


;D Abuzer de altın suyu demek oluyor. Şaka değil gerçekten öyle.  ;)
Eylem Cengiz

"Dünyanın sorunu, akıllılar hep kuşku içindeyken aptalların küstahça kendilerinden emin olmalarıdır." Bertrand Russel

Eylem Cengiz

  • Üye
  • *
  • İleti: 486
    • Eylem Cengiz - Günlüğüm
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #35 : 20 Ekim 2010, 15:22:06 »
Daha fazla bilgi....

Evet, sanatın adını hatırlayamamıştım. Aradım buldum:  Halkâri

Alıntı
Halkâr:  Yalnız altınla yapılan süsleme. Halkâri (hallikâri «yaldızlama işi»)     de denilir[22]    Halk arasında helkâr, hefkâr  şeklinde de görülür.

Halkârın  hazırlanmasında, önce altın, varak, yuvarlak dipli çini tabakta 3-5 damla Arap zamkı veya süzme bal, ile ezilir. Ezilmiş altından küçük bir zerre avuç içinde parmakla yayıldığında gözle görülmeyecek kadar ufalıyorsa veya ezilmiş altın üzerine bir damla temiz su damlatıldığında altın zerreleri bu damlanın üzerine çıkıyorsa işlem tamamdır.

Ezilmiş altını Arap zamkından temizlemek için tabağa bol su konup fırça ile altının suya karışması sağlanır. Bir süre sonra zerreler tabağın dibine çökmeğe başlar. Ezilmeden kalan ve hemen çöken altın parçalarına müşair denir ve bunlar yeniden ezilmelidir. Altın tamamen dibe çöktüğünde zamklı su; tabak sarsılmadan dökülür.

Ezilmiş altın, jelatinli su ile karıştırılarak, fırça ile sürülmek suretiyle kullanılır.

İşlenecek halkâr deseni» yapılacağa yer büyüklüğünde ince bir kâğıda taslak hâlinde çizilir. Dikine olarak iğnelenir ve bir çıkın içine kokmuş söğüt kömürü tozu ile silkilerek yapılacağı yere geçirilir. Eğer koyu renk kâğıda geçirilecekse, tebeşir tozu da silkme işleminde kullanılabilir. Kömür tozu izleri ince kurşun kalemle tespit edildikten sonra bir kürk parçası ile zemin temizlenir.

Desenlerin ortası sulu altınla, gölgelendirilir ve kenarlarına koyu altınla tahrir çekilir. Açıklı koyulu gölgeler çeşitli kalınlıkta fırça kullanılarak yapılır. Daha sonra zermühre ile parlatılır. Halkârda özellikle donuk bir parlaklık istendiğinden, zer mührelenirken araya saman kâğıdı denilen ince, yarı şeffaf ve parlak kâğıt konur.

Aharlı ye hafif renkli kâğıtlarda halkâr daha güzel görünür. Halkâr tarzındaki süslemede stilize ya da gerçek biçimiyle her cins çiçek ve deşen çizilmiştir. Bazı kitapların her sayfasında ayrı motifli halkâri süsleme görülür.

Açık renk kâğıda yapılan halkârlarda desenlerin dış kenarına, uygun renkte tahrir çekilir, buna tahrirli halkâr denilir. Bazen da desenlerin iç ya da dışı hafif renklendirilerek boyalı halkâr elde edilir, buna da zer-şikâf adı verilir[23]

Halkâr gölgesi: Halkâr adı verilen yaldızlı süsleme şekillerinde beliren gölgelere verilen ad.

Halkâri: Bk. Halkâr.
Kaynak: http://www.konyayazmakutup.gov.tr/TR/KOLEKSIYON/sozluk/h.htm


Alıntı
Altın; Tezhip sanatının başlıca malzemesidir. Bugün tezhip sanatı ile uğraşan müzehhibler altını varaklar halinde hazır temin etmektedirler. Eskiden altının varak haline getirilmesi için çeşitli işlemlerden geçmesi gerekmekteydi ve  yağsız kuzu derisi arasındaki altın parçaları, özel çekiç kullanılarak, dövülmek suretiyle ezilerek elde edilirdi. Osmanlı altınının bu usulde hazırlanması çok zor ve yorucudur. Bu işleri altın varakçılar yapar, mücellitler de bu varakları ezerek müzehhiblere hazırlarlardı. Defter halinde hazır temin edilen altının ezme işini bugün müzehhibler kendileri yapmaktadır.

Altının fırça ile kullanılabilecek hale gelmesi için bazı aşamalardan geçmesi gerekmektedir. Altın ezmek için kullanılan arap zamkı suda eritilerek çuhadan süzülür. Fazla çukur olmayan sırlı bir tabakta, bir parça arap zamkı veya süzme bal kullanılarak ezilir. Parmak yardımı ile varak altın alınıp su ile yumuşatılmış arap zamkının üzerine konulur. Önceleri donuk çamur renginde olan altın, ezildikçe açılır ve altın rengini alır. Ezilme işlemi tamamlandıktan sonra, üzerine su konulur, altın dibe çökerek arap zamkından ayrılır. Beş saat süren zaman aralığından sonra dibe çöken altın ezildiği büyük tabaktan, kullanılacak olan küçük bir tabağa aktarılır. Bu aktarma esnasında altın ipekten süzülerek içine havadan karışan tozlar ayrılmış olur. Tekrar üzerine su konularak altın yıkanır ve dibe çöker. Bu işlem tamamlandıktan sonra üstteki su süzülür. Artık altın kullanılacak duruma gelmiştir. Jelatinli su ile sulandırılarak işlenilecek yere fırça ile sürülür. Jelatinli su altının sürülen yere yapışmasını temin eder. Altın ezme işleminin iyi derecede yapılması, altının ince olmasını sağlar ve iyi görünmesini temin eder. Altının ayar derecesine göre çeşitleri vardır. Bu derecelerden doğan renk tonları ile değişik tonlamalar elde edilmiştir. Gümüş ilavesinden doğan fakat ayarı düşük olan yeşil altın da kompozisyonlara değişik tonlar kazandırmaktadır.
Kaynak: http://ismek.ibb.gov.tr/portal/bransicerik.asp?icerikID=217&BransCode=2
Kaynak http://www.tezhipnedir.com/index.php/tezhip-2/malzemeler
(Aynı metnin sürüyle kopyası var. Pervasızca kesip yapıştırmış durmuşlar. O nedenle hangisi gerçek hangisi kopya anlayamadım. Asıl kaynaktan özür diliyorum.)


Farklı bir kaynak daha:
http://www.sifasanatevi.com/tezhib.htm

Eylem Cengiz

"Dünyanın sorunu, akıllılar hep kuşku içindeyken aptalların küstahça kendilerinden emin olmalarıdır." Bertrand Russel

Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #36 : 20 Ekim 2010, 16:10:37 »
Sağ ol Ezlem böylelıkle bak bir şey daha ögrenmiş oldum.
''Halkâri'' ismide güzelmiş tuttum ben bunu. ;D
Bır kac resım ve bır İngilizce bir Video ekliyorumç Bu teknığı cogu Restorasyoncular iyi bilir...
 
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #37 : 20 Ekim 2010, 16:14:34 »
İşte buda ufak bır "leagfgold" yapım videosu...

Eylem pardon tuslar degistirmeyi unuttum "Ezlem" yazmisim... ::)

Applying Gold Leaf to Glass
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Eylem Cengiz

  • Üye
  • *
  • İleti: 486
    • Eylem Cengiz - Günlüğüm
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #38 : 20 Ekim 2010, 21:34:53 »
Ehehe, z'yi neden yazdığını tahmin etmiştim. Sen dua et ki Almanya'dasın. Bir de Arapça klavyeyi ve bilgisayarını kullansan helak olursun.
Eylem Cengiz

"Dünyanın sorunu, akıllılar hep kuşku içindeyken aptalların küstahça kendilerinden emin olmalarıdır." Bertrand Russel

Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #39 : 21 Ekim 2010, 19:18:13 »
 ;D ;D ;D
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #40 : 06 Ocak 2011, 20:50:55 »
videodaki  uygulama  cam  üzerine  altın varak  işlemi midir mergup  bey ? .
Metal üzerine de aynı teknikle mi  işlediniz  .  Tutunması  yani  kalıcılığı  nedir  , nasıldır ?
Cıva  ile birlikte  ezilerek  metal üzerine   sürülen   ve   düşük   ısıda uygulanarak   yerine sabitlenen geleneksel   Tombak  tekniği  yerine  uygulanabilir mi ?   Buradaki  uygulama oldukça  basit  gibi  görünüyor da .
"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

Eylem Cengiz

  • Üye
  • *
  • İleti: 486
    • Eylem Cengiz - Günlüğüm
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #41 : 06 Ocak 2011, 22:25:51 »
Amman! Tombak tekniğinde ısıtma ile civa buharlaştırıldığını hatırlatmak durumundayım. Civa buharının da ne kadar zehirli olduğunu zaten biliyorsunuzdur.
Eylem Cengiz

"Dünyanın sorunu, akıllılar hep kuşku içindeyken aptalların küstahça kendilerinden emin olmalarıdır." Bertrand Russel

Mergup Özkan

  • Üye
  • *
  • İleti: 452
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #42 : 07 Ocak 2011, 13:25:06 »
videodaki  uygulama  cam  üzerine  altın varak  işlemi midir mergup  bey ? .
Metal üzerine de aynı teknikle mi  işlediniz  .  Tutunması  yani  kalıcılığı  nedir  , nasıldır ?
Cıva  ile birlikte  ezilerek  metal üzerine   sürülen   ve   düşük   ısıda uygulanarak   yerine sabitlenen geleneksel   Tombak  tekniği  yerine  uygulanabilir mi ?   Buradaki  uygulama oldukça  basit  gibi  görünüyor da .

Merhaba Bekir Bey,

Evet islem "ALTIN varak" olarak taninan üsul. O zamanlari baska Video bulamadigimdan CAM üzerine olani koymustum. Sizi ilgilendirebilecek 2. tane daha koyuyorum. (ama Maalesef Yabanci dil... )ama Videolarda nerede ne gerektigi güzel aciklanmis durumda.


Önemli olan ama su temel bilgiler:

1. Varak yapilacak yerin tamamen Toz, toprak, Yagdan ter temiz olmasi, (alkol ile ön temizlik gibi...)
2. Yapistirici ve yapistiricinin en azindan 1/2 saat kurumasi,
3. Acik el degilde eldiven ile calisilmasi, pamul eldiven türü
(maksad elinizin dogal yag tabakasi Altin varak islerken kendi elinize yapisip zorluk cikarmamasi)
4. ince ve narin Firca kullanilmasi,
5. Varak yerine oturtulduktan sonra en az 24 saat kurumasi,
6. en son olarak "berrak vernik" ile Altin varak korunmasi...

Asli özeti bu kadar esasinda, fazla hor kullanilmassa cok uzun süre üstünde kalici etkili....

Kolay gelsin.

  Tolle Effekte mit Blattmetall

gilding with faux gold
 
'' Bu bıçağı kıl mübarek ey kerim-i la-yezal,
Sahibine verme ya Rab ömrü oldukça zeval,
Bıçak elde gerek dilde sübhan, Kadem bastı bu cihan...''

Sancar Özer

  • Üye
  • *
  • İleti: 825
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #43 : 07 Ocak 2011, 18:02:55 »
Bekir usta gerçek altın varak kullanacaksan Fatih'te Esefoğlu en iyi ve uygun fiyata bulabileceğin yer diye biliyorum. Geçende Cağaloğlu'nda bayağı bir altın varak aradık da ordan biliyorum.  Ezilmiş halde bir defter çok aşırı pahalı değildi diye hatırlıyorum, ezilmemiş halde de satıyorlar. Yalnız yukardaki teknikle gerçek altın kullanmak bayağı bir mesarifli olur zira firesi çok fazla...
"Hoşça bak zatına ki zübde-i alemsin sen
 Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen "

Şeyh Galip

Bekir Çankırı

  • Üye
  • *
  • İleti: 503
    • Metal El Sanatları facebook :Bekir çankırı
Ynt: Antika Osmanlı Silah & Restore
« Yanıtla #44 : 07 Ocak 2011, 19:48:17 »
Mergup  bey  .   yine  hızır  gibi  yetiştiniz   :D son videolar   metodu  mükemmel anlatıyor .
fakat  yine de bu  yöntemle  sürtünmeye dirençli , uzun ömürlü  bir  kaplama değil  dekoratif amaçlı  bir  kaplama   yapılabiliyor gibi .  yani  tombak  yerine  uygulanması   doğru   olmayacak   herhalde .

Sancar   paylaşımın için çok teşekkürler  altın  varak uygulamayı  yatağan  kınına sıra geldiğinde  bilezik  ve  çamurluk    için   düşünüyorum  . ama ogüne  kadar  ön çalışmalarla  yöntemi  çok iyi  uygular  hala gelmeliyim tabii   .  fatihe  gittiğimde  esefoğluna  uğrayıp   bir  miktar  alacağım sonrası  Allah kerim  :D
"Kendimi kendim yetirdim, kendim ettim kendimi... 
Kendime kendim gerekse; bula, kendim kendimi..."                          
PİRİ REİS

http://bekircankiri.blogspot.com/

 

Her Hakkı Saklıdır © 2007-2024 cebehane.com
SMF 2.0.15 | SMF © 2017, Simple Machines
RSS WAP2