Teknik Konular > Alet ve Makineler

İzolasyon için kil veya Çimento temini

<< < (2/3) > >>

Ercan Şarbat:
Şamotu alacak yer buldum :-) Çok teşekkür ederim, şimdi bu hızla girişirim yeni bir bıçak olayına . Şamotu 70% kadar kullanıcağım, biraz kedi kumu ve kül ile karıştıracağım, bu formül iş görür mü sizce?
Çok heyecanlıyım, sonunda düzgün bir Hamon oluşturabileceğim inşallah!

Emre Kipmen:
Kül ve odun kömürü tozunu %20 + %20 şeklinde %55 şamot, %5 çok ince ufalanmış bentonit iyi bir karışım olur... Tüm partikülleri havanda iyice döv baba, pura şekeri gibi ince olsun. Daha kalın partiküller pek işe yaramıyor, hem kaplamayı bozuyor hem de çatlamaya neden oluyor.
Unutma, kaplama 5-6 milimden daha fazla olmasın, hatta en güzeli 1mm'lik ince tabakalar şeklinde uygulaman...

Kullandığın çelik ne, o da önemli... CK serisi (AISI 10XX) veya W serisi  (eğe çelikleri) bu işe uygun. 1075 (CK75) ve üstü tavsiye edilen. En ideali 1095 (CK100), W1 veya W2. Diğerlerinde elde edeceğin hamon silik olacaktır.
Normalizasyon çok çok önemli.
Örneğin 1095'in östenizasyon (minimum su verme) ısısı 795 derece ile 805 derece arası. Bunun için 850 - 800 - 750 ve 710 derecelerde 4 normalizasyon yapıyorum (havada soğutma). Su verme için en az 5 dakika östenizasyonda bırakırsan daha iyi sonuç alırsın. Kısa tuttuğunda tüm karbon çözünmediğinden hamon da, sertlik de yetersiz oluyor, tabii bu ölçüde çatlama kırılma da olmuyor. Eğer östenizasyonu düzgün yaptıysan parça kırılabilir (en deneyimli ustalar bile 10 bıçaktan 2-3 tanesini kırarlar), daha düşük ısılarda yapanlar hiç bıçak kaybetmez ama çeliği de tam anlamıyla sertleştiremezler.
Eğer ısı kontrollü bir fırının yoksa, göz kararı yapıyorsan östenizasyonu kısa tut ki tane büyümesi olmasın, ancak çok aşırı ısıtacağım diye de korkma. 1 dakika 810 - 820 derece 1095 için iyi sonuçlar verebilir, ancak 790'da 1 dakika yetmez en az 10 dakika beklemesi gerekir. Bu yüzden renklere göre yapıyorsan çeliğinin su verme renginin çok az üstünü hedefle. Fazla çıkmışsan sonuçta meneviş de yapsan bıçağın kırılgan olur, kırığın iç tarafında tanecikleri çıplak gözle görebilirsin tane büyümesi olduysa. Bu yüzden elindeki çelikle biraz denemeler yap derim. Bir kaç farklı ısı dene ince şerit şeklinde kesilmiş çelik parçalarında, sonra hepsini 210 derece civarında menevişle ve mengenede kırmaya çalış. Eğer hemen kırılıveriyorsa tane büyümesi olmuştur, 20 - 30 derece kadar hafif esneyip sonra temiz bir kırık oluyorsa o doğru sertleşmiş tane büyümesi olmamıştır, bol bol esneyip zor kırılıyorsa, kırık bölgesinde de çelik eğdiğin haliyle kalıyorsa o çeliğin su verme ısısına tam ulaşamamışsındır ya da yeterince ısıda tutmamışsındır...
Benden ukalalıklar bu kadar  :D Yukarda anlattığım denemeleri şu anda ben de yapmaktayım da, ondan paylaşayım dedim.
Hamon yolculuğunda başarılar dilerim herkese  -^b

Ercan Şarbat:
Emre çok teşekkürler,
Bugün Şamotu aldım  ;D dediğin formülü deneyeceğim.
Elimde çokça 1045 lamaları var, onlarla çalışıyorum şu ara. Biraz elim alışsın 1090 çeliğine kadar çıkacağım inşallah. 1045 çeliği için ne önerirsin?

Emre Kipmen:

--- Alıntı yapılan: Ercan Şarbat - 06 Mayıs 2010, 21:33:21 ---Emre çok teşekkürler,
Bugün Şamotu aldım  ;D dediğin formülü deneyeceğim.
Elimde çokça 1045 lamaları var, onlarla çalışıyorum şu ara. Biraz elim alışsın 1090 çeliğine kadar çıkacağım inşallah. 1045 çeliği için ne önerirsin?

--- Alıntı sonu ---

Hadi hayırlısı Ercan,
1045'ten iyi büyük bıçak olur, balta olur, kılıç olur. Yüksek sertlikler ve ağız dayanımı bekleme. Oldukça düşük bir karbon oranı var, bıçak olarak pek uygun bir çelik değil. Su verme sonunda yaklaşık %50 perlit %50 martensit oluşumu bekle. Su verme ısısı yüksek karbonlulara göre baya bir yüksek. Yaklaşık 820 ile 860 dereceler arasında su verebilirsin. Termokupl'un yoksa manyetik noktanın 3 - 4 ton açığı diyebiliriz, deneme yapmak lazım tabii. Çok sığ sertleşme yapmadığı ve tam martensite dönüşmediğinden çok silik bir hamon bekle, eğer oluşmazsa hiç şaşırma. Manganez miktarı %.9 gibi yüksek değerlere çıkabiliyor, bu da onu sığ sertleşmeyen bir çelik yapıyor. Yumuşatma tavı ve ilk normalizasyon için su verme ısısının üstüne çıkmalısın. 2. Normalizasyon 820-830 civarında (su verme ısısı), üçüncüyü 750-780 arasında (manyetik noktanın biraz üstü) yap baba. 26 - 30 derece arası suda su verebilirsin, çok riskli değil, yine de su ile su vermeden önce çelikte eğe izi veya 120'den daha kaba kum izi olmasın, stres yükselten etkenlerdir onlar, sert köşeleri ve keskin kenarları 220 kum zımpara ile hafiften yuvarla.
Suda su verilmiş hali yaklaşık 50 HRC olacaktır, ancak oldukça kırılgan olacaktır. Meneviş için 230 dereceden başlayarak yukarıya doğru denemelerini yap, kırılgan olmayıp yeterince sert olduğu noktada senin bıçak/kılıç için doğru menevişi yakalamışsındır. Bunu saptamak için en güzel yöntem pirinç testi...

Ercan Şarbat:
Hep İngilizce kaynaklardan öğrendiğimiz için Türkçesini görünce garip oldum bu terimlerin  ;D ama çok iyi oldu, mesela Meneviş  ''Tempering''miş .
Dövme işinde ister istemez çukurlar ve orantısızlık oluyor, sanırım en temizi düz çeliği hiç dövmeden şekil vermek, çoğu bıçakçı böyle yapıyor.

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

[*] Önceki Sayfa

Tam sürüme git